vrijdag 10 september 2010

September veggiemaand


Op dit blogje vond ik een leuk initiatief nl Veggiemaand.
Nu ik zwanger ben, heb ik opeens ongelooflijk veel zin in vlees. Ik weet niet of je het als 'vieze goesting' mag klasseren of dat het gewoon gemakzucht is. Maar 't is dus zo. Met Pebbles die hier vrolijk (of soms zeurend) rondloopt, ben ik soms zo moe. En dan sta ik puur gemakzuchtig in de frituur waar ze tegenwoordig wel een veggie gamma hebben maar 't is toch niet zo lekker. Behalve Mozzarrellafingers. Of dat dacht ik toch want ik werd onlangs zowaar uitgelachen door een plaatselijke frietboer omdat mozzarellafingers helemaal niet veggie zouden zijn. Ok veganistisch zijn ze niet maar vegetarisch dacht ik toch wel). Daar stond ik dan iets wat beteuterd in die zaak.
Anyway, ik vind dit initiatief dus tof omdat het me toch weer even geen alien-die-enkel-groentjes-eet meer voel. Dus vandaag op het menu: courgette met salie frittata. Het recept komt oorspronkelijk uit een kookmagazine maar ik heb het waar meer op zijn Rozemarijns gedaan (meer kaas dus & iets minder gezond)
Recept is voor 2 personen.
Nodig: 1 courgette (amaai en nog een seizoengroente ook!), wat takjes salie in reepjes gesneden, 50 gr fetakaas, 50 ml melk, geraspte kaas (ik heb emmentaler gebruikt), 4 eieren, 1 ui en een teentje look. Natuurlijk ook olijfolie,peper & zout & nootmuskaat

Eerst rasp je de courgette. Vervolgens neem je een pan met anti aanbaklaag en verhit daarin wat olijfolie. Je fruit de look en ajuin. Nadien voeg je de geraspte courgette op een hoog vuur totdat het vocht eruit is. Je kan hier al bijkruiden met peper en zout.
Vervolgens klop je de eieren met de melk. Je kruid bij met peper, zout en nootmuskaat. Dit voeg je in de pan bij samen met de salie die je in reepje gesneden hebt. Zet het vuur nu wat lager.  De feta verbrokkel je en strooi je er ook bij. Ik heb dan nog emmentaler bij gestrooid want mijn halve trouwboek eet meer groenten als ze wat verstopt zitten onder een laagje kaas.  Het eiermengsel laat je vervolgens 20 min sudderen met het deksel op de pan (heel belangrijk dat deksel want als het durf te vergeten (zoals ik de eerste 10 min) is de onderkant ietswat te bruin.
Het recept heeft heel goed gesmaakt. Zelf Pebbles heeft d'r bordje goed leeg gegeten en dat is heel wat want tegenwoordig eet ze wat moeilijk. Nog leuk: ik ben een luie kok en je hoeft niet zo veel moeite te doen bij dit recept :). Easy peasy!!

0 reacties: