woensdag 21 oktober 2009

Swedish Cookie Monster



Hier had ik al zo lang zien in. Zweedse Kaneelkoekjes!!! De ingredienten lagen te wachten in de kast maar 't kwam er niet echt van. Vanavond heb ik er toch even tijd voor gemaakt. Moeilijk is het niet.
Vroeger maakte we het dikwijls op speelpleinwerking. De smaak maakt me altijd licht nostalgisch en doet me echt denken aan wintertaferelen (met dank aan de kaneel natuurlijk). Onlangs zag ik het recept in de Flair staan en voila, het water liep me alweer in de mond.
Je mag alleen de gist niet vergeten en denken dat zelfrijzende bloem dit wel zal oplossen. Niet dus. Het uitzicht is ok, de smaak ook maar ik mis nu wel wat de 'crunch'.
Dus volgende keer zal ik toch maar netjes naar de winkel lopen achter een blokje gist.
Hoe begin je er aan?
Je neemt 200 gr boter en smelt deze. Vervolgens doe je er 2 dl melk bij. Als alles warm is (maar niet heet, je hoeft jezelf niet te verbranden), verbrokkel je de verse gist, samen met een snuifje zout en 4 EL kristalsuiker .
Zet nadien het vuur uit. Zeef ongeveer 6 dl bloem. Nadien kneed je het toch een stevig deeg en laat het dan een uurtje rusten onder een propere handdoek.
Na dat uurtje kan het deeg rollen tot dat je een rechthoek hebt. Dat bestrijk je met 50 gr gesmolten boter (ik heb wel wat minder gebruikt). Als finishing touch doe je er nog wat kristalsuiker en kaneelpoeder bij (ik gebruik veel kaneel, want ik hou wel van de smaak)
Is het nog niet zoet genoeg naar je zin, kan je er parelsuiker bijvoegen.
Je rolt alles netjes op en snijdt er (voorzichtig) plakjes van. Die leg je op de bakplaat en bestrijkt deze met een ei. Nog tien minuutjes in een voorverwarmde oven (180°C) en je kan smullen.


0 reacties: